Privacyverklaring
Deze privacyverklaring is opgesteld door de Praktijk voor Integratieve Immunologie (hierna: 'de Praktijk'). Wij respecteren uw privacy en gaan zorgvuldig om met uw persoonsgegevens. Deze verklaring is opgesteld in overeenstemming met de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG) en de Wet op de geneeskundige behandelingsovereenkomst (WGBO).
Artikel 1. Doel en grondslag van gegevensverwerking
De Praktijk verwerkt persoonsgegevens uitsluitend voor zorgverlening, administratie, wettelijke verplichtingen en – indien van toepassing – wetenschappelijk onderzoek, onderwijs of voorlichting.
De grondslag hiervoor is:
- Uitvoering van de behandelingsovereenkomst (AVG art. 6 lid 1 sub b);
- Wettelijke verplichtingen, zoals meldingen in het kader van de Wet Publieke Gezondheid;
- Gerechtvaardigd belang, zoals kwaliteitsverbetering van zorg;
- Toestemming van de cliënt/patiënt, bijvoorbeeld bij gegevensuitwisseling met derden.
Artikel 2. Welke persoonsgegevens worden verwerkt
Afhankelijk van de behandeling en dienstverlening kunnen de volgende gegevens verwerkt worden:
- Naam, adres, woonplaats (NAW-gegevens);
- Geboortedatum, geslacht;
- Burgerservicenummer (BSN);
- Telefoonnummer, e-mailadres;
- Medische gegevens en behandelgegevens;
- Verzekeringsgegevens;
- Gegevens van huisarts en andere betrokken zorgverleners;
Artikel 3. Doeleinden van verwerking
De persoonsgegevens worden verwerkt voor:
- Het aanmaken en bijhouden van een (elektronisch) patiëntendossier;
- Het plannen van afspraken en uitvoeren van behandelingen;
- Financiële administratie en facturatie;
- Communicatie met verwijzers en andere zorgverleners (na toestemming);
- Het voldoen aan wettelijke verplichtingen;
- Kwaliteitsverbetering en wetenschappelijk onderzoek (geanonimiseerd en enkel na toestemming).
Artikel 4. Bewaartermijnen
Medische gegevens worden in beginsel 15 bewaard vanaf de laatste behandeling, tenzij een langere bewaartermijn noodzakelijk is in verband met de gezondheid van de patiënt of wettelijke verplichtingen.
Voor minderjarigen geldt een bewaartermijn vanaf het 18e levensjaar.
Artikel 5. Verstrekking van gegevens aan derden
Persoonsgegevens worden uitsluitend verstrekt aan derden:
- Indien dit noodzakelijk is voor de behandeling;
- Indien een wettelijke verplichting dit vereist;
- Indien de cliënt/patiënt hiervoor expliciet toestemming heeft gegeven.
Met externe verwerkers worden verwerkersovereenkomsten gesloten.
Artikel 6. Rechten van de cliënt/patiënt
U heeft de volgende rechten:
- Recht op inzage in uw gegevens;
- Recht op correctie of aanvulling;
- Recht op verwijdering of vernietiging (voor zover wettelijk toegestaan);
- Recht op dataportabiliteit (overdracht van uw dossier);
- Recht op beperking van verwerking;
- Recht op bezwaar tegen verwerking;
- Recht om een eigen verklaring toe te voegen aan uw dossier.
Artikel 7. Beveiliging van persoonsgegevens
De Praktijk neemt passende technische en organisatorische maatregelen om uw gegevens te beveiligen tegen verlies, ongeoorloofde toegang of onrechtmatige verwerking. Voorbeelden hiervan zijn het gebruik van beveiligde systemen en beroepsgeheim van medewerkers.
Artikel 8. Digitale opslag en website
Uw gegevens worden digitaal opgeslagen in een beveiligd systeem. Het gebruikte elektronische patiëntendossier is NEN7510 en ISO27001 gecertificeerd. Indien gebruik wordt gemaakt van een website met contactformulier of cookies, worden persoonsgegevens uitsluitend verwerkt voor het beantwoorden van vragen en het plannen van afspraken.
Artikel 9. Klachten en toezicht
Indien u vragen of klachten heeft over de verwerking van uw gegevens, kunt u zich wenden tot de Praktijk.
Indien uw klacht niet naar tevredenheid wordt afgehandeld, kunt u zich wenden tot de Autoriteit Persoonsgegevens (www.autoriteitpersoonsgegevens.nl).
Artikel 10. Wijzigingen van deze privacyverklaring
De Praktijk behoudt zich het recht voor deze privacyverklaring te wijzigen. Wijzigingen worden via de website of schriftelijk aan cliënten/patiënten bekendgemaakt.
Amsterdam, 28 augustus 2025